Naujausi mokslo atradimai apie smegenų plastiškumą

Jei mėgsti knygas, kuriose daug mokslo, tyrimų, atradimų ir paaiškinimų, kaip tai galima pritaikyti savo gyvenime – ši audioknyga tau labai patiks.

Jei ne, štai mano manymu viena svarbiausių išvadų iš šios audioknygos: nuolat mokykis kažko naujo.

Tai stipriai sumažins riziką senatvėje susirgti Alzheimerio liga ar demencija ir visom prasmėm daug ilgiau liksi jaunas ir guvus, nes mokantis tavo smegenys nuolat atsinaujina, taigi neprasideda senėjimo procesas.

Įgūdžiai, kurių mokysiesi, turi būti tokie, kuriuos įvaldyti užtruktų ne kelias valandas ar dienas, o mėnesius ar net metus: mokykis naujų kalbų, groti muzikiniu instrumentu, pradėk lankyti Tai Chi ir pan.

O dabar, truputi išsamiau, apie audioknygą „Save keičiančios smegenys“.

Apie ką ši audioknyga

Pasiremdamas daugybe įdomių istorijų, pirmoje knygos dalyje autorius trumpai pasidalina kaip mokslininkams pavyko atrasti (ir įrodyti), kad smegenys iš tiesų yra neuroplastiškos.

Pasirodo, dar visai neseniai mokslininkai buvo įsitikinę, kad smegenys vystosi iki tam tikro amžiaus (kol suaugame), o tuomet prasideda ilgas ir lėtas degradacijos laikotarpis.

Taip pat buvo manoma, kad išsivysčiusios smegenys yra visiškai nekintančios – t.y. kad tam tikri smegenų centrai yra atsakingi už konkrečias funkcijas ir nėra jokio būdo sustiprinti (ar perkleti) šias funkcijas, jei atitinkamos smegenų dalys yra pažeistos arba neišsivysčiusios.

Vėliau pasakojama, kaip šiuos atradimus pavyko pritaikyti įvairiose srityse – nuo gebėjimo sustiprinti ar atkurti kognityvines (mąstymo) bei motorines (judėjimo) funkcijas, gebėjimo mokytis naujų dalykų (nepriklausomai nuo amžiaus), iki lytinio potraukio sureguliavimo (kuris, pvz, gali „išsiderinti“ dėl priklausomybės nuo pornografijos).

Kai smegenys vystosi asimetriškai…

Vienas įdomesnių dalykų man asmeniškai buvo sužinoti kas vyksta mūsų smegenyse, kuomet tam tikri gabumai vystosi neproporcingai – t.y. kai žmogus yra itin gabus tam tikrose srityse (pvz turi idealią atmintį), tačiau kitos funkcijos (pvz gebėjimas suvokti loginius ryšius) lieka neišsivysčiusios. (Tokie vaikai dažnai „nurašomi“ kaip negabūs ar protiškai atsilikę).

Kaip paaiškėjo, atliekant tam tikrus pratimus, silpniau išsivysčiusias funkcijas galima sustiprinti. Ir, nors daug lengviau tą padaryti vaikystėje, iš tiesų tai įmanoma padaryti bet kokiame amžiuje.

Įdomu, kad šį atradimą padariusi moteris Barbara Arrowsmith Young pati turėjo šį sutrikimą ir mokykloje buvo laikoma protiškai atsilikusia. Kai, būdama 28-erių ji suprato, kas iš tiesų jai yra, ji atrado būdą „pasveikti“ ir vėliau įkūrė mokyklą tokių sutrikimų turintiems vaikams gydyti (tokie vaikai dažnai kaltinami išsiblaškymu, tačiau iš tikrųjų jų smegenys yra tiek perkrautos, kad jos nurodo atlikti neteisingus motorinius judesius).

Norint sustiprinti raumenis, nebūtina sportuoti

Dar vienas dalykas, kuris mane nustebino šioje audioknygoje buvo šis: pasirodo (ir tai yra moksliškai įrodyta), norint pagerinti įgūdžius, nebūtina praktiką atlikti realiai. Užtenka įsivaizduoti, kad tai darai! Įsivaizduoji?!

Tai pavyko realiai įrodyti ne vienu eksperimentu.

Pvz. viename eksperimente dalyvavo dvi grupės muzikantų: viena grupė mokinių praktikavo realiai, kita – tik įsivaizdavo kaip praktikuoja. Ir spėk kas nutiko? Taip! abi grupės muzikantų kūrinį išmoko atlikti bemaž taip pat gerai.

Kitame eksperimente dvi grupės žmonių bandė sustiprinti raumenis: viena grupė pratimus atliko realiai, kita – tik įsivaizdavo, kad juos daro. Po keturių savaičių, pirmosios grupės raumėnys sustiprėjo 30%. Antrosios – 22%! 💪

Tai nežinau kaip tau, bet man šita knyga – labai. Beje, nemokamos ištraukos Audiotekoje trukmė – net 1.5 val. Tai rekomenduoju pasiklausyti bent jos. 😉

Apie audioknygą trumpai:

Image

Autorius: Norman Doidge
Pavadinimas: „SAVE KEIČIANČIOS SMEGENYS“
Trukmė: 11 val. 3 min.
Ištrauka: 1 val. 30 min.

🎧 KLAUSYTIS 1.5 val. NEMOKAMOS IŠTRAUKOS

 

Linkėjimai 💨

Audioteka.lt įkūrėjas


Apie Autorių

Aurimas Mikalauskas

Facebook Twitter Google+

Audioknygos mane lydi kelionėse, sportuojant, vartantis paplūdimyje, važiuojant dviračiu, kartais net ir miegant. Knygą paimti į rankas ne visada spėju, o audioknygai laiko randu kasdien. Plačiau apie mane.


Pasidalink: